VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Ympäristöteknologia (I-YT) > 2011 > Vuosi 1 > Ilmansuojelu (IYTA0210)

Ilmansuojelu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: IYTA0210
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: I-YT 2011
Taso: Insinööri (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2011-2012)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Niemelä, Riitta
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2011-2012

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
2I-YT-3V29.8.2011 – 23.12.2011Riitta NiemeläSuomi19.8.2011 – 4.9.2011
3I-YT-1N24.10.2011 – 2.3.2012Riitta NiemeläSuomi3.10.2011 – 30.10.2011

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää ilmakehän toimintaa. Hän tuntee ilmanlaatuun ja ilmastonmuutokseen liittyvät kehitystarpeet ja pystyy osallistumaan ajankohtaiseen ammatilliseen keskusteluun sekä osaa perustella tulevia kehitystarpeita.

Opiskelija tuntee tärkeimmät ilman epäpuhtaudet, niiden ympäristö- ja terveysvaikutukset sekä lähteet ja määritysmenetelmiä. Hän osaa arvioida eri tekijöiden merkittävyyttä ilmanlaadun, ilmastonmuutoksen ja muiden ympäristötekijöiden kannalta.

Opiskelijan työmäärä

Kokonaistyömäärä on 54 h, mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 28 h.

Sisältö

Ilman- ja ilmastonsuojelun keskeinen käsitteistö ja kansainväliset tavoitteet. Ilmakehän rakenne ja toiminta, ilmakehän kemiaa. Ilmanlaadun seuranta ja arviointi. Otsonikato ja ilmastonmuutos. Energiantuotannon ja liikenteen vaikutus ilmanlaatuun. Ajankohtaisaiheet.

Opiskelumateriaali

Luentomoniste ja ajankohtainen tilastotieto.
Laukkanen, Timo, 2005. Ilmansuojelun perusteet.
Hakala, Harri & Välimäki, Jari 2003. Ympäristön tila ja suojelu Suomessa. Helsinki. Gaudeamus (soveltuvin osin).

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, laboratorioharjoitus, vierailu.

Arviointikriteerit

Arvosana 1: Opiskelija osaa myöhempien opintojen ja työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat

Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita

Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita

Arviointimenetelmät

Tentti, raportit laboratorioharjoituksesta ja vierailusta.


Takaisin