Markkinointiprosessi
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | IXS9202 | 
| Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot | 
| OPS: | I-TT 2011V | 
| Taso: | Insinööri (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 4 (2014-2015) | 
| Laajuus: | 5 op | 
| Vastuuopettaja: | Ketola, Pekka | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää markkinointiprosessin kokonaisuutena ja sen merkityksen menestyvälle yritykselle sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida markkinointitoimenpiteitä asiakassuhdeperiaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia erilaisissa esiintymis- ja neuvottelutilanteissa ottaen huomioon kulttuurien eroavaisuudet. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen ja osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida markkinointitutkimusten tuloksia.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 h, mistä
- ohjattua opiskelua 70 h
- itsenäistä opiskelua 65 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Yrittäjyys
Yritystalous
Kustannus- ja kannattavuuslaskenta
Sisältö
Kuluttajan ja organisaation ostokäyttäytyminen, asiakassuhdemarkkinointi, markkinoinnin tavoitteet, toimintaympäristöt, kilpailukeinot, kannattavuus ja niihin vaikuttavat tekijät, markkinoinnin suunnittelu ja valvonta, markkinoinnin johtaminen, esiintymis- ja neuvottelutaidot erilaisissa markkinointitilanteissa, markkinointitutkimusten merkitys, suunnittelu ja toteutus, tulosten analysointi ja raportointi.
Opiskelumateriaali
Lahtinen & Isoviita, Asiakaspalvelun ja markkinoinnin perusteet, Avaintulos Oy, Jyväskylä 2001. 
Lahtinen & Isoviita, Markkinointitutkimus, Avaintulos Oy, Jyväskylä 1998.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, harjoitustyöt.
Arviointikriteerit
1: osaa ohjatusti hyödyntää opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä 
3: osaa oma-aloitteiseti käyttää hyödyksi opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä 
5: osaa soveltaa opintojakson oppisisällössä  määriteltyjä menetelmiä uusissa asiayhteyksissä
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi, tentti.
