Matemaattisten ohjelmistojen perusteet
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | IXP0404 | 
| Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot | 
| OPS: | I-TT 2009 | 
| Taso: | Insinööri (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 2 (2010-2011) | 
| Laajuus: | 2 op | 
| Vastuuopettaja: | Niemi, Henry | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 47 | I-YT-2V | 3.1.2011 – 5.3.2011 | Mikko Hurme | Suomi | 7.12.2010 – 9.1.2011 | 
| 48 | I-KT-2V | 25.10.2010 – 18.12.2010 | Pirjo Prosi | Suomi | 4.10.2010 – 29.10.2010 | 
| 49 | I-TT-2N | 3.1.2011 – 5.3.2011 | Pirjo Prosi | Suomi | 7.12.2010 – 9.1.2011 | 
| 50 | I-YT-2V | 7.3.2011 – 30.4.2011 | Mikko Hurme | Suomi | 14.2.2011 – 13.3.2011 | 
| 51 | I-ST-1V | 7.3.2011 – 30.4.2011 | Henry Niemi | Suomi | 14.2.2011 – 13.3.2011 | 
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.
Osaamistavoitteet
Nykyään tekninen laskenta suoritetaan lähes yksinomaan tietokoneilla. Insinöörin on siksi välttämätöntä hallita erilaisten matemaattisten ohjelmistojen käyttö. Tällä kurssilla opiskelija perehtyy etenkin MathCad-ohjelmiston käyttöön teknillis-matemaattisten ongelmien ratkaisussa. Kyseisellä ohjelmistolla voidaan suorittaa sekä numeerista että symbolista laskentaa, piirtää funktioiden kuvaajia yms. Kurssin jälkeen opiskelija osaa käyttää MathCad-ohjelmistoa ongelman ratkaisuun niillä matematiikan ja tekniikan aloilla, joihin hän perehtyy insinööriopinnoissaan.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä on 54 h, mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 41 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Analyyttinen geometria ja lineaarialgebra.
Sisältö
Lyhyt yleiskatsaus tietokoneissa toimiviin matematiikkaohjelmistoihin, MathCad- ohjelmiston käyttö teknillis-matemaattisten ongelmien ratkaisemisessa. Koulutusohjelmakohtaisia sovelluksia.
Opiskelumateriaali
Niemi H: MathCad-esimerkkejä; opettajan valmistama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus ryhmiin jaettuna tietokoneluokassa. Matemaattisten ohjelmistojen toimintojen esittely dataprojektorilla ja ohjattu tietokoneharjoittelu. Itsenäinen harjoitustöiden teko opettajan neuvoessa. Itsenäinen ohjelmistoon perehtyminen ja harjoitustöiden teko lähituntien ulkopuolella.
Arviointikriteerit
Arvosana 1: Opiskelija osaa myöhempien opintojen ja työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat 
Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita 
Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita
Arviointimenetelmät
Tietokonetentti ja pakolliset tietokoneharjoitustyöt.
