Matemaattisten ohjelmistojen perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IXP0404 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | I-TT 2007 |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2008-2009) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Niemi, Henry |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2008-2009
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
23 | 27.10.2008 – 20.12.2008 | Henry Niemi | Suomi | 6.10.2008 – 2.11.2008 |
24 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Henry Niemi | Suomi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
25 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Anna-Lena Rauma | Suomi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
26 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Anna-Lena Rauma | Suomi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
27 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Mikko Hurme | Suomi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
28 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Mikko Hurme | Suomi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
29 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Jarmo Mäkelä | Suomi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
30 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Anna-Lena Rauma | Suomi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
31 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Henry Niemi | Suomi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.
Osaamistavoitteet
Nykyään tekninen laskenta suoritetaan lähes yksinomaan tietokoneilla. Insinöörin on siksi välttämätöntä hallita erilaisten matemaattisten ohjelmistojen käyttö. Tällä kurssilla opiskelija perehtyy etenkin MathCad-ohjelmiston käyttöön teknillis-matemaattisten ongelmien ratkaisussa. Kyseisellä ohjelmistolla voidaan suorittaa sekä numeerista että symbolista laskentaa, piirtää funktioiden kuvaajia yms. Kurssin jälkeen opiskelija osaa käyttää MathCad-ohjelmistoa ongelman ratkaisuun niillä matematiikan ja tekniikan aloilla, joihin hän perehtyy insinööriopinnoissaan.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä on 54 h, mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 41 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Analyyttinen geometria ja lineaarialgebra.
Sisältö
Lyhyt yleiskatsaus tietokoneissa toimiviin matematiikkaohjelmistoihin, MathCad- ohjelmiston käyttö teknillis-matemaattisten ongelmien ratkaisemisessa. Koulutusohjelmakohtaisia sovelluksia.
Opiskelumateriaali
Niemi H: MathCad-esimerkkejä; opettajan valmistama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus ryhmiin jaettuna tietokoneluokassa. Matemaattisten ohjelmistojen toimintojen esittely dataprojektorilla ja ohjattu tietokoneharjoittelu. Itsenäinen harjoitustöiden teko opettajan neuvoessa. Itsenäinen ohjelmistoon perehtyminen ja harjoitustöiden teko lähituntien ulkopuolella.
Arviointikriteerit
Arvosana 1: Opiskelija osaa myöhempien opintojen ja työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat
Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita
Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita
Arviointimenetelmät
Tietokonetentti ja pakolliset tietokoneharjoitustyöt.