VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sähkötekniikka (I-ST) > 2009 > Vuosi 4 > Markkinointiprosessi (IXS9202)

Markkinointiprosessi

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: IXS9202
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: I-ST 2009
Taso: Insinööri (AMK)
Opiskeluvuosi: 4 (2012-2013)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Ketola, Pekka
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää markkinointiprosessin kokonaisuutena ja sen merkityksen menestyvälle yritykselle sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida markkinointitoimenpiteitä asiakassuhdeperiaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia erilaisissa esiintymis- ja neuvottelutilanteissa ottaen huomioon kulttuurien eroavaisuudet. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen ja osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida markkinointitutkimusten tuloksia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 h, mistä
- ohjattua opiskelua 70 h
- itsenäistä opiskelua 65 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Yrittäjyys
Yritystalous
Kustannus- ja kannattavuuslaskenta

Sisältö

Kuluttajan ja organisaation ostokäyttäytyminen, asiakassuhdemarkkinointi, markkinoinnin tavoitteet, toimintaympäristöt, kilpailukeinot, kannattavuus ja niihin vaikuttavat tekijät, markkinoinnin suunnittelu ja valvonta, markkinoinnin johtaminen, esiintymis- ja neuvottelutaidot erilaisissa markkinointitilanteissa, markkinointitutkimusten merkitys, suunnittelu ja toteutus, tulosten analysointi ja raportointi.

Opiskelumateriaali

Lahtinen & Isoviita, Asiakaspalvelun ja markkinoinnin perusteet, Avaintulos Oy, Jyväskylä 2001.
Lahtinen & Isoviita, Markkinointitutkimus, Avaintulos Oy, Jyväskylä 1998.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, harjoitustyöt.

Arviointikriteerit

1: osaa ohjatusti hyödyntää opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä
3: osaa oma-aloitteiseti käyttää hyödyksi opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä
5: osaa soveltaa opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä uusissa asiayhteyksissä

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi, tentti.


Takaisin