Markkinointiprosessi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IXS9202 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | I-ST 2009 |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2012-2013) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Ketola, Pekka |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää markkinointiprosessin kokonaisuutena ja sen merkityksen menestyvälle yritykselle sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida markkinointitoimenpiteitä asiakassuhdeperiaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia erilaisissa esiintymis- ja neuvottelutilanteissa ottaen huomioon kulttuurien eroavaisuudet. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen ja osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida markkinointitutkimusten tuloksia.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 h, mistä
- ohjattua opiskelua 70 h
- itsenäistä opiskelua 65 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Yrittäjyys
Yritystalous
Kustannus- ja kannattavuuslaskenta
Sisältö
Kuluttajan ja organisaation ostokäyttäytyminen, asiakassuhdemarkkinointi, markkinoinnin tavoitteet, toimintaympäristöt, kilpailukeinot, kannattavuus ja niihin vaikuttavat tekijät, markkinoinnin suunnittelu ja valvonta, markkinoinnin johtaminen, esiintymis- ja neuvottelutaidot erilaisissa markkinointitilanteissa, markkinointitutkimusten merkitys, suunnittelu ja toteutus, tulosten analysointi ja raportointi.
Opiskelumateriaali
Lahtinen & Isoviita, Asiakaspalvelun ja markkinoinnin perusteet, Avaintulos Oy, Jyväskylä 2001.
Lahtinen & Isoviita, Markkinointitutkimus, Avaintulos Oy, Jyväskylä 1998.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, harjoitustyöt.
Arviointikriteerit
1: osaa ohjatusti hyödyntää opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä
3: osaa oma-aloitteiseti käyttää hyödyksi opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä
5: osaa soveltaa opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä uusissa asiayhteyksissä
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi, tentti.