Geotekniikka
| Rakennetyyppi: | Opintojakso |
|---|---|
| Koodi: | IRTA0302 |
| Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
| OPS: | I-RT 2011 |
| Taso: | Insinööri (AMK) |
| Opiskeluvuosi: | 1 (2011-2012) |
| Laajuus: | 3 op |
| Vastuuopettaja: | Laaja, Martti |
| Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
|---|---|---|---|---|---|
| 3 | I-RT-2V | 29.8.2011 – 23.12.2011 | Heikki Paananen | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 |
| 4 | I-RT-1N | 9.1.2012 – 2.3.2012 | Tom Lipkin | Suomi | 7.12.2011 – 15.1.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee maa- ja kallioperän rakenteen, pohjaveden esiintymisen sekä maamekaniikan perusteet. Opiskelija osaa tulkita pohjatutkimusasiakirjoja ja suunnitelmien maa- ja kallioperätietoja. Opiskelija osaa käyttää hyväksi alan tietoaineistoja suunnittelussa ja työmenetelmävalinnoissa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 42 h
- itsenäistä opiskelua 39 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Maalajiluokitus, maalajien ominaisuudet ja niiden tutkimusmenetelmät. Kairausmenetelmät, maanaytteiden otto ja laboratoriotutkimukset. Maaperä- ja rakennettavuuskartat, pohjatutkimusasikirjat, perustamistapalausunto, tutkimusmerkinnät, piirustukset ja pohjatutkimusselosteet.
Opiskelumateriaali
Rantamäki, Jääskeläinen, Tammirinne: Geotekniikka, Otatieto 1999.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja laboratoriotyöt. Opintojakso liittyy infrarakentamisen juonteeseen ja maaperän geoteknisten ominaisuuksien merkitykseen yhdyskuntarakentamisen kannalta.
Arviointikriteerit
Arvosana 1: Opiskelija osaa työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat
Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita
Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita
Arviointimenetelmät
Tentti, harjoitukset ja laboratorioselotukset.
