Kehittämistoiminnan perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IKTS2108 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | I-KT 2010 |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2013-2014) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Saarikoski, Lotta |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2013-2014
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | I-KT-4N | 2.9.2013 – 2.11.2013 | Lotta Saarikoski | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy yrityksen kehittämistoiminnan periaatteisiin ja menetelmiin. Opiskelija ymmärtää jatkuvan, kestävän kehittämisen merkityksen kannattavalle yritystoiminnalle. Opiskelija kykenee toteuttamaan organisaation tai liiketoiminnan kehitysprojektin tehokkaasti käyttäen apuna siihen kehitettyjä työkaluja. Opiskelija osaa ottaa huomioon kulttuuritekijöiden vaikutuksen kehitystiimien toiminnassa ja johtaa monikulttuurisia tiimejä. Opiskelijan liiketaloudellinen suunnittelu-, analysointi- ja päätöksentekotaito sekä liiketoiminnan kokonaisuuden hahmottaminen kehittyy.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 80 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 42 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 38 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Verkostojen ja monikultturisten tiimien johtaminen.
Sisältö
Liiketoiminnan kehitysprojektit yritystoiminnassa.
Kehitysprojektin valmistelu, suunnittelu, toteutus ja vakiinnuttaminen.
Kehitysprojektin ongelmakohdat, kehitysprojektin sujuvaa etenemistä avustavat työkalut.
Luovuus ja innovatiivisuus liiketoiminnan kehittämisessä.
Käyttäytymispainotteisten tekijöiden huomioonottaminen kehitysprojekteissa.
Opiskelumateriaali
Lanning, H. & Roiha, M. & Salminen, A.: Matkaopas muutokseen, Kauppakaari, Jyväskylä 1999.
Korpi-Filppula M. & Kutilainen P. & Lanning H. & Rintala K. & Salminen A. & Toivanen S.: Kehittäjän karttakirja apuväline kehitysprojektin käytännön toteutukseen. CD-ROM, Kauppakaari, Jyväskylä 1999.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, harjoitustyöt.
Arviointikriteerit
5= osaa analysoida ja arvottaa tilanteita ja luoda niihin sopivia uusia toimintatapoja ja menetelmiä
3= osaa soveltaa periaatteita käytännön tilanteeseen
1= ymmärtää ja muistaa peruskäsitteet ja mallit sekä osaa selittää ne
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi, tentti.