Markkinointiprosessi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IXS4102 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | I-KT 2007V |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Ketola, Pekka |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | 29.10.2007 – 7.3.2008 | Pekka Ketola | Suomi | 8.10.2007 – 2.11.2007 | |
2 | I-KT-3N | 7.1.2008 – 2.5.2008 | Pekka Ketola | Suomi | 10.12.2007 – 11.1.2008 |
3 | I-KT-3N | 25.8.2008 – 7.3.2009 | Pekka Ketola | Suomi | 15.8.2008 – 31.8.2008 |
4 | I-KT-3N, I-ST-4N | 25.10.2010 – 26.2.2011 | Pekka Ketola | Suomi | 4.10.2010 – 29.10.2010 |
5 | 25.10.2010 – 26.2.2011 | Pekka Ketola | Suomi | 4.10.2010 – 29.10.2010 | |
6 | I-KT-3N | 9.1.2012 – 27.4.2012 | Pekka Ketola | Suomi | 7.12.2011 – 15.1.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää markkinointiprosessin kokonaisuutena ja sen merkityksen menestyvälle yritykselle sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida markkinointitoimenpiteitä asiakassuhdeperiaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia erilaisissa esiintymis- ja neuvottelutilanteissa ottaen huomioon kulttuurien eroavaisuudet. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen ja osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida markkinointitutkimusten tuloksia.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 h, mistä
- ohjattua opiskelua 70 h
- itsenäistä opiskelua 65 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Yrittäjyys
Yritystalous
Kustannus- ja kannattavuuslaskenta
Sisältö
Kuluttajan ja organisaation ostokäyttäytyminen, asiakassuhdemarkkinointi, markkinoinnin tavoitteet, toimintaympäristöt, kilpailukeinot, kannattavuus ja niihin vaikuttavat tekijät, markkinoinnin suunnittelu ja valvonta, markkinoinnin johtaminen, esiintymis- ja neuvottelutaidot erilaisissa markkinointitilanteissa, markkinointitutkimusten merkitys, suunnittelu ja toteutus, tulosten analysointi ja raportointi.
Opiskelumateriaali
Lahtinen & Isoviita, Asiakaspalvelun ja markkinoinnin perusteet, Avaintulos Oy, Jyväskylä 2001.
Lahtinen & Isoviita, Markkinointitutkimus, Avaintulos Oy, Jyväskylä 1998.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, harjoitustyöt.
Arviointikriteerit
5: Opiskelija osaa soveltaa opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä uusissa asiayhteyksissä.
3: Opiskelija osaa oma-aloitteiseti käyttää hyödyksi opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä.
1: Opiskelija osaa ohjatusti hyödyntää opintojakson oppisisällössä määriteltyjä menetelmiä.
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi, tentti.