Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SS00BM85 |
OPS: | HYA 2024K |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2024) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2024
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3002 | HYA2024K, HYA2024K-1Y | 1.1.2024 – 31.5.2024 | Miro Koskenranta, Johanna Pikkarainen, Sanna Saikkonen | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat
Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tekijöitä osana omaa työtä hyvinvointialueilla, kansallisesti ja globaalisti
Opiskelija osaa tulkita hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietopohjaa sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimenpiteitä siihen perustuen.
Opiskelija osaa tunnistaa eri toimijoiden roolit osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.
Opiskelijan työmäärä
Lukujärjestyksessä osoitetu lähipäivät
Verkko-tehtävät
Ryhmätyö
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
-
Sisältö
Keskeiset teoriat hyvinvoinnista
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lainsäädäntö
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietopohja
Oman organisaation rooli ja tehtävät hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Aluevaikuttavuus
Hyvinvointialueiden rooli hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Kansainvälisyys
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen globaalista näkökulmasta
Opiskelumateriaali
Opettajien osoittama ajankohtainen kirjallisuus ja tutkittu tieto.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu; lähipäivät ja tehtävät.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa
-syvällisesti soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lainsäädännöllistä, tutkimuksellista ja hyvinvointi-indikaattoreihin perustuvaa perustaa oman organisaation toimintaan
-kattavasti liittää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen laajempaan sosiaali- ja terveydenhuollon muutokseen ja kykenee tunnistamaan kehittämiskohteita hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta
-teoriaan pohjautuen kattavasti reflektoida omaa asiantuntijan rooliaan hyvinvoinnin terveyden edistämisessä sekä organisaation nykytilaa ja sen kehittämiskohteita
Taso 3
Opiskelija osaa
-yhdistää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lainsäädännöllistä, tutkimuksellista ja hyvinvointi-indikaattoreihin perustuvaa perustaa oman organisaation toimintaan
-liittää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen laajempaan sosiaali- ja terveydenhuollon muutokseen ja kykenee tunnistamaan kehittämiskohteita hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta
-teoriaan pohjautuen reflektoida omaa asiantuntijan rooliaan hyvinvoinnin terveyden edistämisessä sekä organisaation nykytilaa ja sen kehittämiskohteita
- Taso 1
Opiskelija osaa
yhdistää osin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lainsäädännöllistä, tutkimuksellista ja hyvinvointi-indikaattoreihin perustuvaa perustaa oman organisaation toimintaan
-rajatusti liittää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen laajempaan sosiaali- ja terveydenhuollon muutokseen ja tuntee keskeisemmät yleisesti tunnistetut kehittämiskohteet
-nimetä terveyden ja hyvinvoinnin asiantuntijuuden rooliin kuuluvia näkökulmia omassa työssään
Arviointimenetelmät
Verkkotehtävät, ryhmätehtävä,