Laadullinen tutkimus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | HY00BN68 |
OPS: | HYA 2024K |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2024) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Lehesvuo, Riikka |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2024
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3002 | HYA2024K-12Y | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Riikka Lehesvuo | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen ymmärrät laadullisen tutkimuksen keskeiset ominaispiirteet ja osaat suunnitella ja toteuttaa laadullisen aineiston keruun, kuten haastattelun, ottaen huomioon tutkimuskysymykset ja tutkimuksen kontekstin. Opintojakson suorittamisen jälkeen ymmärrät laadullisen aineiston analyysiin liittyvät keskeiset tekijät ja osaat soveltaa niitä laadullisen aineiston systemaattiseen ja johdonmukaiseen analyysiin. Lisäksi opintojakson suorittamisen jälkeen osaat raportoida laadullisen tutkimuksen tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti perustellen valitut analyysimenetelmät ja aineistonkeruumenetelmät. Lisäksi kykenet arvioimaan tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä tunnistamaan mahdolliset tutkimuksen rajoitteet.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 15 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 66 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy luento-opetukseen.
Sisältö
Laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet, erilaiset laadulliset tutkimusstrategiat, Laadullisen aineiston kerääminen, Laadullisen aineiston analysointi, sekä Laadullisen tutkimuksen raportointi ja luotettavuus
Aluevaikuttavuus
Opiskelija tutustuu alueelliseen tutkimustoimintaan ja hankkii osaamista laadullisissa menetelmissä oman työyksikkönsä hyödyksi.
Kansainvälisyys
Opiskelija tutustuu kansainväliseen menetelmäkirjallisuuteen ja tutkimukseen.
Opiskelumateriaali
Opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- harjoitukset kontaktitunneilla/itsenäisesti
- kirjallinen harjoitustehtävä
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija
- kuvaa laadullisen tutkimuksen ominaispiirteitä
- esimerkinomaisesti kuvaa miten laadullista aineistoa voidaan kerätä
- esimerkinomaisesti kuvaa miten laadullista aineistoa voidaan analysoida
- esimerkinomaisesti kuvaa miten laadullisen tutkimuksen tuloksia voidaan raportoida ja tutkimuksen luotettavuutta arvioida
Taso 3: opiskelija
- kuvaa laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa laadullisen aineiston keräämisen menetelmät ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa laadullisen aineiston analysoinnin menetelmät ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa laadullisen tutkimuksen raportoinnin ja luotettavuuden arvioinnin menetelmät ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
Taso 5: opiskelija
- tarkastelee analyyttisesti laadullisen tutkimuksen ominaispiirteitä suhteessa tieteenfilosofiseen lähestymistapaan
- kuvaa laadullisen aineiston keräämisen menetelmät ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
- kuvaa laadullisen aineiston analysoinnin menetelmät ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
- kuvaa laadullisen tutkimuksen raportoinnin ja luotettavuuden arvioinnin menetelmät ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi