Tutkimusosaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | HY00BQ08 |
OPS: | HYA 2025K / S-SY SSY2025 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2025 / 2025-2026) |
Lukukausi: | Syksy / Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Koskenranta, Miro |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2025-2026
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | HYA2025K, HYA2025K-Y | 1.8.2025 – 31.12.2025 | Miro Koskenranta, Riikka Lehesvuo | Suomi | 1.8.2025 – 6.9.2025 |
3002 | SSY2025-Y | 1.1.2026 – 31.5.2026 | Miro Koskenranta, Riikka Lehesvuo | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen ymmärrät laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset ominaispiirteet ja osaat suunnitella ja toteuttaa sekä määrällisen että laadullisen aineiston keruun, ottaen huomioon tutkimuskysymykset ja tutkimuksen kontekstin. Opintojakson suorittamisen jälkeen ymmärrät määrällisen ja laadullisen aineiston analyysiin liittyvät keskeiset tekijät ja osaat soveltaa niitä aineiston systemaattiseen ja johdonmukaiseen analyysiin. Lisäksi opintojakson suorittamisen jälkeen osaat raportoida tutkimuksen tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti perustellen valitut analyysimenetelmät ja aineistonkeruumenetelmät. Lisäksi kykenet arvioimaan tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä tunnistamaan mahdolliset tutkimuksen rajoitteet.
Opiskelijan työmäärä
Arvio opiskelijan keskimääräisestä työajasta opintojakson suorittamiseksi (1 op = 27 h työskentelyä). 5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisältö
-Tutkimuksen perusperiaatteet ja ominaispiirteet (tilastollinen ja laadullinen)
-Tutkimusstrategiat ja lähestymistavat
-Aineiston kerääminen, esim. kyselyt (Webropol), haastattelut
-Aineiston analysointi (tilastolliset ja laadulliset menetelmät)
-Tutkimuksen raportointi ja luotettavuuden arviointi
Opiskelumateriaali
Osa opintojakson tehtävissä hyödynnettävästä aineistosta kerätään opintojakson aikana. Muu opettajan ilmoittama ajankohtainen materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
-Luento-opetus (sis. tehtävien tekoa)
-itsenäinen opiskelu
-harjoitustehtävien tekeminen
Opintojakso toteutetaan, joko etänä tai "hybridi"-mallina. Mahdollisuus aina osallistua zoomin kautta, hybridinä toivotaan osallistumista ensisijaisesti kampuksella.
Arviointikriteerit
Koko opintojakson arviointi perustuu opintojaksolla kerättävien pisteiden yhteismäärään (max 100 p.) Koko opintojakson hyväksymisen kriteerinä on, että opiskelijalla on pisteitä vähintään 40. Hyväksytty suoritus edellyttää lisäksi, että opiskelija on tehnyt tehtäviä molemmista osa-alueista (laadullinen ja määrällinen). Kummastakin osa-alueesta on saatava vähintään 40 % maksimipisteistä eli vähintään 20 pistettä. Arvioinnin tarkempi kuvaus opintojakson orientaatiotunnilla.
Opintojakson arviointi on numeerinen.
Lisätietoja
Luennot tallennetaan ja tallenne on katsottavissa opintojakson Moodlesta 2 viikon ajan.