Tilastollinen tutkimus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | HY00BN69 |
OPS: | HYA 2023K / 2024K |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2024 / 2025) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Välimaa, Virpi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | HYA2023K-12Y, HYA2023K-1Y | 1.1.2024 – 31.5.2024 | Miro Koskenranta | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3002 | HYA2024K-12Y | 1.1.2025 – 31.3.2025 | Miro Koskenranta | Suomi |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustella määrällisen/tilastollisen lähestymistavan valinnan
- suunnitella ja toteuttaa määrällisen/tilastollisen tutkimuksen
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 21 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 60 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
- mitä tilastollinen tutkimus on?
- tilastollisen tutkimuksen ominaispiirteet
- tilastollisen aineiston kerääminen
- tilastollisen aineiston analysointi SPSS-ohjelman avulla
- tilastollisen tutkimuksen raportointi ja luotettavuuden arviointi
Aluevaikuttavuus
Opiskelija tutustuu alueelliseen tutkimustoimintaan ja hankkii osaamista tilastollisissa menetelmissä oman työyksikkönsä hyödyksi.
Kansainvälisyys
Opiskelija tutustuu kansainväliseen menetelmäkirjallisuuteen ja tutkimukseen.
Opiskelumateriaali
Opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento-opetus, SPSS-harjoitukset tietokoneella.
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija
- kuvaa tilastollisen tutkimuksen ominaispiirteitä
- esimerkinomaisesti kuvaa miten tilastollista aineistoa voidaan kerätä, laatii mittarin ja siitä tilasto-ohjelmaan matriisin
- esimerkinomaisesti kuvaa miten tilastollista aineistoa voidaan analysoida ja analysoi vaatimattomasti valmista aineistoa
- esimerkinomaisesti kuvaa miten tilastollisen tutkimuksen tuloksia voidaan raportoida ja tutkimuksen luotettavuutta arvioida sekä raportoi valmiista aineistosta perustietoja
Taso 3: opiskelija
- kuvaa tilastollisen tutkimuksen ominaispiirteet ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa tilastollisen aineiston keräämisen menetelmät ja laatii mittarin perustellen ja siitä tilasto-ohjelmaan matriisin
- kuvaa tilastollisen aineiston analysoinnin menetelmät ja tekee analyysin valmiista aineistosta
- kuvaa tilastollisen tutkimuksen raportoinnin ja luotettavuuden arvioinnin menetelmät ja raportoi valmiista aineistosta
Taso 5: opiskelija
- tarkastelee analyyttisesti tilastollisen tutkimuksen ominaispiirteitä suhteessa tieteenfilosofiseen lähestymistapaan
- kuvaa tilastollisen aineiston keräämisen menetelmät ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
- kuvaa tilastollisen aineiston analysoinnin menetelmät ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
- kuvaa tilastollisen tutkimuksen raportoinnin ja luotettavuuden arvioinnin menetelmät ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja harjoitustehtävä, numeerinen arviointi.