Perhe- ja perintöoikeus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLV9012 |
Tyyppi: | Valinnainen / Sijoittamaton |
OPS: | H-VV 2008P3 |
Taso: | Täydennyskoulutus yms. |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Hartman, Tuula |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | H-VV | 12.1.2009 – 7.3.2009 | Marjo Nyström | Suomi | 8.12.2008 – 15.1.2009 |
Osaamistavoitteet
Opiskelijalle muodostuu kokonaiskuva perhevarallisuusoikeudesta sekä avioliiton ja muiden parisuhteiden oikeusvaikutuksista osapuoleten keskinäiseen asemaan parisuhteen aikana ja sen purkauduttua. Opiskelija tuntee myös lasten asemaan liittyvän lainsäädännön vanhempien erotessa. Lisäksi opiskelija perehtyy jäämistöoikeuden järjestelmään ja tuntee perimysjärjestyksen, pesänselvitys- ja pesänjakomenettelyn samoin kuin testamenttiin liittyvät säännökset keskeisiltä osiltaan. Opiskelija osaa laatia perukirjan yksinkertiasessa tapauksessa ja tuntee perintöverotusta koskevat pääperiaatteet.
Opiskelijan työmäärä
Luennot ja harjoitukset 40 h, kokeisiin valmistautuminen 10 h, harjoitustyöt 10 h, itsenäinen työskentely ja reflektointi 30 h
Sisältö
Perhemuodot ja niiden lainsäädäntö, lasten oikeudet ja vanhempien velvollisuudet, parisuhteen päättyminen ja siihen liittyvä lainsäädäntö, perintö, testamentti, perunkirjoitus, perinnönjako
Opiskelumateriaali
Kangas, Urpo, 2006; Perhe- ja perintöoikeuden alkeet
voimassa oleva lainsäädäntö
Muu opettajan ilmottama oheismateriaali (artikkelit ynm)
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot , harjoitukset ja itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
1 Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät. Hän tunnistaa alansa asiantuntijuusalueen.
3 Opiskelija osaa käyttää keskeisiä käsitteitä tehtävissä ja ymmärtää taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat. Hän osaa määritellä alansa asiantuntija-alueen.
5 Opiskelija osaa perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja. Hän tunnistaa alan kehittämistarpeita.
Arviointimenetelmät
Kurssikoe, harjoitustyöt ja aktiivinen osallistuminen
Numeerinen arviointi (0-5)