Liikeideana kahvit ja sikarit
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RHV9020 |
Tyyppi: | Valinnainen / Sijoittamaton |
OPS: | H-VV 2008P3 |
Taso: | Täydennyskoulutus yms. |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Vaahtoniemi, Saila |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | H-VV | 12.1.2009 – 7.3.2009 | Saila Vaahtoniemi | Suomi | 8.12.2008 – 6.1.2009 |
Osaamistavoitteet
Tutustutaan kahvien ja sikarien historiaan sekä eri maiden kahvikulttuureihin. Käydään läpi yleisimpien erikoiskahvien valmistustavat ja tarjoiluun liittyvät asiat. Erilaiset Suomessa ilmenevät kahvilatrendit.
Opiskelija osaa myös suunnitella ja toteuttaa erityisteemoja kahvien ja sikarien tiimoilta ja huomioida erilaiset tarjoiluun liittyvät traditiot. Opiskelijat harjoittelevat tiimityöskentelyä, vastuun ottamista ja oman työn sekä muiden työn arviointia.
Opiskelijan työmäärä
Luentoja ja ohjattuja töitä 33h, lopputyön tekeminen 6h, itsenäistä toimintaa ja opiskelua 32h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Suositellaan Rravintolapalvelu ja Ravintolajuomat ja- lait kurssia
Sisältö
Teoriaa kahvien ja sikarien historiasta. Erikoiskahvien valmistus ja tarjoilu. Eri maiden kahveja ja niihin liittyvää kulttuuria. Liikeidoita kahvitrendit huomioiden.
Yleistä tietoa sikareista ja niiden polttamiseen liittyvää traditiota. Sikarien käsittely. Oma tuotekehittely, tiimityö.
Opiskelumateriaali
Millington, N.1998. Cigars. Edison. Chartwell. Resnick, J.1999. Köln. Könemann. Kansainvälinen sikariopas, sikarin valinnan ja polttamisen taito. Köln. Könemann.Boström, S. Cederberg, M. Rajasalo, S. 1997. Kahvikirja. Helsinki. Paulig.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Aivoriihi ja ohjattu ryhmätyö, oppimispäiväkirja, käytännön harjoittelu, tiimityö.
Arviointikriteerit
Tyytdyttävä 1
Opiskelija tuntee yleisimmät kahvilajit ja hallitsee kahvin oikeaoppisen valmistuksen. Opiskelija tunnistaa suurimmat sikarimerkit ja niidenominaispiirteet
Hyvä3
Opiskelija pystyy valmistamaan kaikki erikoiskahvit ja ymmärtää niiden merkityksen liikeideaa suunniteltaessa.
Opiskelija osaa tehdä työtä tiimissä.
Kiitettävä 5
Opiskelija pystyy suunnittelemaan kahvin ja sikarien ympärille uuden liikeidean ja luomaan sinne omaa tuotteistoa sekä hyödyntämään jo olemassa olevia tuotteita.
Arviointimenetelmät
Teoriaosuudesta arvioitava työ
Aktiivinen osallistuminen, tiimityönä tehtävä työnäyte, itsearviointi ja vertaisarviointi.