Sähköenergiajärjestelmät
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IEYS2004 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | EY 2018V |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2020-2021) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Hautala, Jukka |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2020-2021
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | EY2018V-3, EY2018V-3A | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Jukka Hautala | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on auttaa opiskelijaa hahmottamaan sähköjärjestelmien rakenteen pääpiirteet ja –lainalaisuudet, sekä liittää detaljeja osaksi isoa kokonaisuutta. Opiskelija tuntee teoriassa ja käytännössä sähköjärjestelmien tärkeimmät komponentit ja niiden toiminnallisuuden sekä toimintaa ohjaavat tärkeimmät sähkötekniset peruslait.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä on 135 h, mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 55 h. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Sähkötekniikan perusteet. Tekninen dokumentaatio.
Sisältö
Sähköjärjestelmien peruskomponentit kuten sähköntuotantolaitokset, sähkönsiirto- ja jakeluverkko sekä sähkönkäytön erilaiset muodot. Tärkeiden sähköteknisten laitteiden toimintaperiaatteet kuten kytkin, sähkömoottori ja taajuusmuuttaja. Kolmivaihejärjestelmä ja sen pääperiaatteet. Suomessa käytettävä sähkönsiirtojärjestelmä ja sähkön hinnan määräytymisen periaatteet.
Opiskelumateriaali
Opettajan koostama opetusmoniste tai kalvosarja
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöskentely, laboraatiot
Arviointikriteerit
Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita
Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita
Arvosana 1: Opiskelija osaa myöhempien opintojen ja työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana määräytyy tentin perusteella. Opiskelijan tulee osallistua kaikkiin laboratoriossa tehtäviin mittauksiin.