VAMK

Change language: Suomi

Front Page > Archived Education > Business Know-How and Entrepreneurship (T-LY) > 2008 > Year 2 > Networks and Strategies for International Operations (TYS4002)

Networks and Strategies for International Operations

Structure Type: Study unit
Code: TYS4002
Type: Optional obligatory / Professional Studies
Curriculum: T-LY 2008
Level: Master of Business Administration
Year of Study: 2 (2009-2010)
Credits: 8 cr
Language of Instruction: Swedish

Learning Outcomes

Målet är att ge kunskaper i centrala internationaliseringsstrategier. Studeranden kan analysera marknader och kan planera, implementera, kontrollera och utveckla internationaliseringsstrategier för företag.

Contents

Företagets internationaliseringsprocess och –strategi, marknads- och konkurrensanalys, strategisk planering, implementering och kontroll, strategisk förändring, samarbete och nätverk på internationella marknader och tjänsteföretagens internationalisering.

Recommended or Required Reading and Other Learning Resources/Tools

Litteratur:
Bradley (2005): International Marketing Strategy (5th ed.). Harlow: Pearson Education

Stödlitteratur:
Hollensen, S. (2004): Global Marketing: A decision-Oriented Approach (3d ed.). Harlow: Pearson Education.
Virtanen, Skåtar, Ivars & Nahan-Suomela (2002): Österbottniska företags internationalisering. Rapport vid Vasa yrkeshögskola.

Prestationskrav:
Litteraturreferat av Bradley (2005) eller 4:e upplagan.
Projektarbete: Internationaliseringsplan (utgående från egen arbetsgivare/eget företag)
Extra uppgifter (vid frånvaro från närstudiedag)

Mode of Delivery / Planned Learning Activities and Teaching Methods

Föreläsningar, tent, workshops samt distans-studier. Studeranden utför som projektarbete en internationaliseringsplan för det international-iserande företaget, till den del som berör inter-nationella verksamhetsstrategier och nätverk.

Assessment Methods

Workshops, litteraturreferat, projektarbete och distansuppgifter.


Back