Networks and Strategies for International Operations
Structure Type: | Study unit |
---|---|
Code: | TYS4002 |
Type: | Optional obligatory / Professional Studies |
Curriculum: | T-LY 2008 |
Level: | Master of Business Administration |
Year of Study: | 2 (2009-2010) |
Credits: | 8 cr |
Language of Instruction: | Swedish |
Learning Outcomes
Målet är att ge kunskaper i centrala internationaliseringsstrategier. Studeranden kan analysera marknader och kan planera, implementera, kontrollera och utveckla internationaliseringsstrategier för företag.
Contents
Företagets internationaliseringsprocess och strategi, marknads- och konkurrensanalys, strategisk planering, implementering och kontroll, strategisk förändring, samarbete och nätverk på internationella marknader och tjänsteföretagens internationalisering.
Recommended or Required Reading and Other Learning Resources/Tools
Litteratur:
Bradley (2005): International Marketing Strategy (5th ed.). Harlow: Pearson Education
Stödlitteratur:
Hollensen, S. (2004): Global Marketing: A decision-Oriented Approach (3d ed.). Harlow: Pearson Education.
Virtanen, Skåtar, Ivars & Nahan-Suomela (2002): Österbottniska företags internationalisering. Rapport vid Vasa yrkeshögskola.
Prestationskrav:
Litteraturreferat av Bradley (2005) eller 4:e upplagan.
Projektarbete: Internationaliseringsplan (utgående från egen arbetsgivare/eget företag)
Extra uppgifter (vid frånvaro från närstudiedag)
Mode of Delivery / Planned Learning Activities and Teaching Methods
Föreläsningar, tent, workshops samt distans-studier. Studeranden utför som projektarbete en internationaliseringsplan för det international-iserande företaget, till den del som berör inter-nationella verksamhetsstrategier och nätverk.
Assessment Methods
Workshops, litteraturreferat, projektarbete och distansuppgifter.