Work with substance abuse, mental health and violence
Structure Type: | Study unit |
---|---|
Code: | SAPA0401 |
Type: | Compulsory / Basic Studies |
Curriculum: | SA 2016V |
Level: | Bachelor of Social Services |
Year of Study: | 2 (2018) |
Credits: | 6 cr |
Responsible Teacher: | Saikkonen, Sanna |
Language of Instruction: | Finnish |
Courses During the Year 2018
Impl. | Group(s) | Study Time | Teacher(s) | Language | Enrolment |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-2VK | 2018-01-08 – 2018-06-01 | Karina Björninen | Finnish | 2017-12-11 – 2018-01-15 |
2 | S-SA-2A | 2018-08-31 – 2018-12-21 | Karina Björninen | Finnish | 2018-08-20 – 2018-09-17 |
3 | S-SA-2B | 2018-08-31 – 2018-12-21 | Karina Björninen | Finnish | 2018-08-20 – 2018-09-17 |
Still need to take the course? See the courses during the academic year 2019-2020.
Learning Outcomes
Opiskelija osaa
- jäsentää hyvinvointipolitiikan osa-alueista päihde- ja mielenterveyspolitiikan sekä väkivaltaproblematiikan kytkennän.
- tuntee päihde-, mielenterveys- ja väkivaltaongelmien ulottuvuudet ja vaikutukset yksilöön ja lähiomaisiin ja tuntee yleisimmät toimintamallit ja palvelujärjestelmien rakenteet.
- voimavaralähtöisen työskentelytavan
Contents
Riippuvuuden ja läheisriippuvuuden ulottuvuudet ja vaikutukset, riskitekijät.
* Mielenterveys – mielenterveysongelmien ulottuvuudet ja vaikutukset, riskitekijät.
* Päihde- ja mielenterveyspolitiikka.
* Lähisuhdeväkivallan ilmenemismuodot, vaikutukset ja ongelman tunnistaminen.
* Kaikkien alojen lainsäädäntö (tärkeimmät kohdat) ja palvelujärjestelmät.
* Työmenetelmiä/tapoja; mini-interventio, motivoiva haastattelu/keskustelu, ambitioportaat,
kriisityö, uhrin, silminnäkijän ja väkivallan tekijän kohtaaminen ja heidän kanssaan työskentely, puheeksi ottaminen.
Assessment Criteria
Taso 5: Opiskelija osaa
- soveltaa alan tietoperustaa asiantuntevasti, ymmärtää opintojakson aihealueisiin kuuluvan hyvinvointipolitiikan, niihin kuuluvat palvelujärjestelmät ja osa-alueiden keskinäiset kytkennät.
- asiakaslähtöisesti ohjata palvelujen piiriin, soveltaa työmenetelmiä ja edistää tavoitteellista toimintaa perustellen annetussa tehtävässä ratkaisunsa.
Taso 3: Opiskelija osaa
- hakea tietoa eri lähteistä ja soveltaa sitä annetun tehtävän ratkaisemiseksi.
- Toimii luontevasti vuorovaikutustilanteessa ja ryhmän jäsenenä, kykenee ohjaamaan palvelun piiriin ja perustelemaan ratkaisunsa.
- Ymmärtää ongelma-alueiden vaikutukset yksilöön ja läheisiin ja osaa toimia vastuullisesti ja harkitusti ottaen ammattietiikka ja vastuuperiaatteet huomioon.
Taso 1: Opiskelija
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan, tietää tärkeimmät päihde-, mielenterveys- ja väkivaltatyön palveluperiaatteet ja työmenetelmät, uskaltaa ottaa vuorovaikutustilanteessa huolensa puheeksi.