VAMK

Change language: Suomi

Front Page > Archived Education > Asiakaslähtöinen työ lasten ja perheiden kanssa (S-AL) > 2012 > Lasten- ja nuorten mielenterveys ja lääkehoito (SAL0204)

Lasten- ja nuorten mielenterveys ja lääkehoito

Structure Type: Study unit
Code: SAL0204
Type: Compulsory / Professional Studies
Curriculum: S-AL 2012
Level: Specialisation Education
Credits: 3 cr
Responsible Teacher: Koivisto, Raimo
Language of Instruction: Finnish

Learning Outcomes

Opiskelija perehtyy lasten ja nuorten mielenterveyskysymyksiin.
Opiskelija oppii ymmärtämään mielenterveyden merkityksen elämän eri osa-alueisiin ja päinvastoin.
Opiskelija oppii sijoittamaan mielenterveyden osa-alueen kiinteäksi osaksi lasten ja nuorten kehitystä.
Opiskelija oppii havainnoimaan lasten ja nuorten mielenterveyden uhkatekijöitä sekä ymmärtää niihin puuttumisen perustan.

Prerequisites / Recommended Optional Courses

Ihmisen kehityspsykologian peruskulku tulisi kerrata ennen kurssia. (Esim. Eriksson, Mahler)
Lukion oppikurssiin tutustuminen aiheesta hyvä perusta.

Contents

Mielenterveyden käsite ja mielenterveyden osatekijät.
Mielenterveyden vaikutus elämän eri osa-alueille ja päinvastoin.
Keskeisimmät uhkatekijät ja niiden tunnistaminen.
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen.
Mielen tasapainoa horjuttavia tekijöitä.
Keskeisimmät lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ja auttamismenetelmät.
Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut.

Recommended or Required Reading and Other Learning Resources/Tools

Luennoilla saatava materiaali.
Mahdollinen käytettävä kirjallisuus osoitetaan luennoilla.
Kurssin tueksi: Sinkkonen, Pihlaja.1999 (tai uud.). Ulos umpikujasta. Miten auttaa tunnehäiriöstä lasta? Porvoo. WSOY (soveltuvin osin). Taipale 1998. Lasten mielenterveystyö. 3.p. Helsinki. WSOY(soveltuvin osin).

Mode of Delivery / Planned Learning Activities and Teaching Methods

Luennot, keskustelut, harjoitukset ja ryhmätyöt sekä kirjalliset tehtävät

Assessment Criteria

K(5):
Osallistuu aktiivisesti luento-opetukseen ja tuo esille ajatuksiaan sekä kokemuksiaan.
Työstää aihealuetta itsenäisesti ja syventyy asioihin minimivaatimuksia laajemmin.
Kirjallinen tehtävä kuvastaa syvempää omaa ajattelua sekä oppimansa soveltamista käytäntöön. Ymmärtää opetetut asiat ja kykenee soveltamaan niitä itsenäisesti erilaisissa kokonaisuuksissa.
Ymmärtää mielenterveyden peruskäsitteenä sekä sen laajuuden ja vaikutukset elämän eri osa-alueille.
Kykenee tunnistamaan mielenterveyden uhkatekijöitä toimintaympäristössään ja pyrkii vaikuttamaan niihin ennaltaehkäisevällä tavalla. Osaa itsenäisesti aloittaa korjaavaa toimintaa mielenterveyden osa-alueella.
H(3-4):
Pääosin osallistunut luento-opetukseen. Kirjallinen tehtävä kuvastaa kokonaisuuden ymmärtämistä, osaa soveltaa osittain oppimaansa käytäntöön. Osaa valtaosin opetettuja asioita, itsenäinen soveltaminen vielä puutteellista. Kykenee ohjatusti soveltamaan oppimaansa laajahkosti käytäntöön.
Ymmärtää mielenterveyden peruskäsitteenä ja mielenterveyden vaikutuksia elämän eri osa-alueille.
Osaa erotella uhkatekijöitä ja niihin vaikuttamista ohjattuna. Kykenee ohjattuna osallistumaan korjaavaan toimintaan mielenterveyden osa-alueella.
T(1-2):
Osaaminen pinnallista, asioiden kytkeminen kokonaisuuteen puutteellista. Poissaoloja paljon luento-opetuksesta. Ei kykene soveltamaan oppimaansa käytäntöön tai ohjattunakin soveltaminen kaavamaista ilman asiayhteyksien ymmärtämistä. Mielenterveyden käsitteen kokonaisuus osin epäselvä. Kykenee osallistumaan ohjattuna ainoastaan perustyöhön ilman syvempää näkemystä kokonaisuudesta.


Back